Vad ett pressmeddelande ska innehålla

Ett pressmeddelandes grundstruktur är densamma, även om budskapet varierar. Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare, datum, kontaktinformation, rubrik, ingress, brödtext, citat och information om pressmaterial. Det här är guiden för vad ett pressmeddelande ska innehålla. Är du intresserad av att lära dig mer om hur man skriver ett pressmeddelande, hittar du den guiden här.

Tydlig avsändare och kontaktinformation

För att mottagaren enkelt ska få en överblick av vem det är som kontaktar henom är det viktigt att ha med en tydlig avsändare. Om du representerar ett företag bör du ha med logotyp (helst i färg), webbadress, adress, kontaktinformation (telefonnummer och e-postadress) och namn på presskontakten. Det går även att ha med generell kontaktinformation, men var tydlig med att lyfta fram vem som är presskontakt.

Datum

För att journalister ska veta att ditt pressmeddelande är aktuellt, se till att datum alltid är med. Placera det under loggan.

En rubrik som lockar till vidare läsning

Ditt pressmeddelande ska vara utformat likt en journalistisk text. Din rubrik bör vara utformad så att den framstår som pågående. Exempel på pågående rubrik: Droganvändning bland unga ökar. Rubrik i dåtid: Droganvändning bland unga har ökat. Båda dessa rubriker går att sätta på en undersökning av ungdomars droganvändning. Om du har svårt att få grepp om konceptet, bläddra igenom din närmaste papperstidning och studera rubrikerna. Försök sedan att formulera dig på ett liknande sätt.

Tänk på att din rubrik ska vara slagkraftig och informativ. Den ska lyckas förmedla innehållet och locka till vidare läsning. Undvik slogans, konstiga metaforer och saker som känns tillgjorda. Ett bra knep för att få till en hitta en rubrik är att arbeta med en skissrubrik. När du skrivit klart ändrar du rubrik utifrån pressmeddelandets slutgiltiga brödtext.

En ingress som summerar hela brödtexten

Ingressen är det första du läser i en journalistisk text och summerar resten av artikeln. I ingressen avslöjas allting – poängen är att du snabbt ska få en inblick i textens innehåll och fortsätta läsa. Det som du tycker är viktigast att journalisten vet måste rymmas i ingressen. Vill du göra det lätt för dig skriver du ingressen utifrån brödtexten, istället för att skriva den först.

Genomtänkt brödtext som presenterar det viktigaste i rätt ordning

Brödtexten är själva artikelns innehåll. Här ska du lyckas förmedla vad det är du vill ha sagt. Tänk på att presentera det viktigaste tidigast i texten. I journalistiska texter stryker man som regel bakifrån. Vad är det viktigaste du vill nå fram med? Se till att det hamnar i din första paragraf.

Fristående och talande citat av nyckelpersoner

Citat är ett jättebra sätt att lyfta in nyckelpersoner på ett naturligt sätt. De kopplar även en person till din nyhet/produkt. Om du formulerar dina citat så att de går att läsa fristående från resten av din brödtext (dvs om journalisten skriver om din brödtext men vill ha ett citat), kan det hamna direkt i nyhetsrapporteringen. Här hittar du en guide för relevanta citat.

Faktaruta

Glöm inte att inkludera en faktaruta. Förslag på innehåll i din faktaruta kan vara siffror, statistik och lanseringsdatum.

Tydlig information om var pressbilder och annat material kan hittas

Som journalist är det väldigt frustrerande när pressmaterial hanteras slarvigt. Det här är därför bra att tänka på:

  • Se till att ge en tydlig länk i ditt meddelande, till exempel www.minhemsida.se/press, till ett ordentligt skött pressrum. Det händer att ovana personer bara refererar till en generell webbadress i stil med www.minhemsida.se.
  • Bifoga inte högupplösta pressbilder, som leder till en överfull inbox. Bifoga istället lågupplösta bilder och länka till ditt pressrum.
  • Innan du skickar ser du till att alla bilder, videos eller annat journalisten kan behöva fungerar på din sida.
  • Tänk även på att kreditering* till fotografer eller andra personer som måste nämnas är lätta att hitta.
  • I ett digitalt pressrum behövs presskontakt, fakta om bilden, fotografers namn, tydlig information och om mottageren får använda material utan att ta ytterligare kontakt.

Uppskattade du Vad ett pressmeddelande ska innehålla?

Vi som står bakom skrivapressmeddelande.se gör det gratis eftersom vi tycker att det är roligt. Vi önskade själva att det fanns en guide när vi började arbeta med press, så därför skapar vi den nu. Uppskattar du guiden får du gärna dela den på Twitter, Facebook eller via e-post. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig på anton@skrivapressmeddelande.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *