Tre vanliga fel många gör

Det är roligt att skriva ett pressmeddelande, men oavsett hur bra utformat det än är så finns det några fallgropar att se upp för. Det finns flera fel du kan göra när du försöker nå ut med ditt budskap. Här är tre vanliga fel många gör.

Jag driver sidan ”Vad händer i Västerås?”, som rapporterar om stadens nöjes- och kulturliv. Vi har som policy att försöka belysa alla delar av Västerås kulturliv och är alltid ute efter både små och stora nyheter. Dagligen tar vår lilla redaktion emot mellan 5-10 pressmeddelanden. Vissa kommer aldrig att öppnas. Efter att ha gått igenom de jag personligen undviker har mönster blivit tydliga. Det här är de tre generalfel som skadar din chans att synas: svårtillgänglighet, informationsöverflöd eller brist på information.

1. Ditt pressmeddelande är svårtillgängligt

Allt mer av vår kommunikation sker idag via mobila enheter. Eftersom att många mottagare kollar av e-posten i mobiltelefonen är det viktigt att ditt budskap är lättillgängligt. Tunga filer (t ex pdf med inbakade högupplösta bilder) tar för lång tid att hämta och kommer inte nå fram. De flesta av de mobila e-postklienterna har som standard att inte hämta hem bifogade filer förrän mottagaren aktivt bekräftar nedladdningen. Det är okej att bifoga en pdf-fil med ett mer utskriftsvänligt format – men se till att texten ligger direkt i mailet.

2. Ditt pressmeddelande berättar tio saker samtidigt

Personer som inte är vana vid att skriva vill gärna berätta mycket i ett och samma pressmeddelande. De kan tycka att det är svårt att stryka i innehållet. Resultatet blir ofta långrandigt och spretigt. Mottagare av pressmeddelanden ögnar snabbt igenom informationen innan de bestämmer om det är värt att läsa vidare. Därför är det viktigt att du, som avsändare, tydligt berättar vad det är att du vill att mottagaren ska veta. Håll dig till en nyhet i taget.

Om det är fler saker du vill nå ut med – skriv istället flera pressmeddelanden, men skicka dem inte samtidigt! Det är irriterande och svårt för mottagaren att bedöma nyhetsvärdet om det kommer tio e-post med tio olika rubriker från samma avsändare. Alla meddelanden löper då stor risk att ignoreras. Spam är inte önskvärt, oavsett om avsändaren är en robot eller en person. Lär dig hur du bearbetar press här.

3. Ditt pressmeddelande förutsätter att mottagaren är insatt

Journalister har sällan gott om tid för research. Intressanta saker kan missas på grund av för lite information. Förutsätt inte att mottagaren redan har en god förförståelse av det du delar med dig av. Skriv rakt på sak, var tydlig och informativ. Det kräver mycket av ett pressmeddelande för att en journalist ska känna att hens yrkesintegritet måste ifrågasättas. Se guiden ”Hur man skriver ett pressmeddelande” om du behöver lära dig hur du går tillväga.

Uppskattar du Tre vanliga fel många gör?

Vi som står bakom skrivapressmeddelande.se gör det gratis eftersom vi tycker att det är roligt. Vi önskade själva att det fanns en guide när vi började arbeta med press, så därför skapar vi den nu. Uppskattar du sidan får du gärna dela den på Twitter, Facebook eller via e-post.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *