Tre steg för effektiv pressbearbetning

Tidningar, radio och tv har till uppdrag att rapportera nyheter och vill ha information. Har du en nyhet om ditt företag, en händelse eller din förenings aktivitet så läs vidare om hur du lättare gör för att nå ut. Här följer en tre-stegs-raket för pressbearbetning.

1. Lyft luren och ring journalisten

Börja med att personligen söka journalisten. Presentera dig och förklara varför du ringer; summera vad det är du vill förmedla. Tänk på att personen du ringer kanske inte har tid att prata med dig – fråga därför alltid om det passar att prata just nu. Blir svaret nej, fråga när du kan ringa upp. Förhåll dig formell men personlig. När det är dags att avsluta samtalet, fråga till vilken adress du kan skicka pressmeddelandet.

2. Skicka pressmeddelandet tillsammans med en kort återkoppling

När du har fått en personlig kontakt och ett ”godkännande” att skicka pressmeddelandet är det dags att skicka ditt material. Skriv gärna något kort som återkopplar till ert samtal, men ta inte fokus från innehållet i pressmeddelandet.

3. Gör deras arbete så enkelt som möjligt

När det börjar bli dags för ditt evenemang/händelse/annat att ske eller hända kan du återkoppla till de journalister som du byggt relationer med. Ställ frågor: har de fått pressmeddelandet? Behöver de mer material? Vill de att du ordnar en intervju med någon? Har de några andra frågor du kan svara på? Se till att göra deras arbete så enkelt som möjligt för att öka potentialen att få just din nyhet publicerad. Pressbearbetning är ett samarbete där journalisten får hjälp med att producera en bra artikel och du får medial exponering.
Men var lyhörd. Att bränna framtida broar genom att vara irriterande tjatig, ihärdig eller på annat sätt jobbig gynnar dig inte. Respektera journalistens tid och lyssna av vad de ger för respons. Att påminna och återkoppla är okej, men att tjata hål i huvudet på någon leder ofta till att du blir ignorerad.

Uppskattade du Tre steg för effektiv pressbearbetning?

Vi som står bakom skrivapressmeddelande.se gör det gratis eftersom vi tycker att det är roligt. Vi önskade själva att det fanns en guide när vi började arbeta med press, så därför skapar vi den nu. Uppskattar du guiden får du gärna dela den på Twitter, Facebook eller via e-post. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig på anton@skrivapressmeddelande.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *