Fem tips för att skapa ett pressregister

Om du börjar från noll och inte har några adresser är det bra att tänka efter vilket register som du siktar på att ha. Ett bra och aktuellt pressregister hjälper dig att hålla kontakt och skapa långtgående relationer till journalister.

Här följer några saker som är bra att tänka på när du börjar ett register:

1. Identifiera var du vill synas

Fundera över vilka tidningar och övrig media som främst skriver om det område som du vill få uppmärksamhet i. Samla in redaktionernas huvudsakliga adresser. Exempelvis har Dagens Nyheter en ekonomidel med en gemensam redaktionsadress: pressmeddelandenekonomi@dn.se.

2. Gör noggranna anteckningar

Om du bearbetar press och får bra kontakt med en journalist som du skickar meddelanden till, se till att spara hans eller hennes adress och var noga med att regelbundet se över samtliga adresserna i ditt register. Anteckna vad ni har pratat om och vad ni kommit fram till. Gör personliga anteckningar för internbruk. Anteckningarna behöver inte vara jättelånga. Exempel på tillräckliga anteckningar: ”intresserad av ämnet” eller ”inte intresserad av framtida kontakt”.

3. Håll registret aktuellt

Många journalister arbetar på frilanskontrakt och byter arbetsgivare. Det är inte ovanligt att företag, organisationer och föreningar har flera adresser till en och samma person. Tänk på att om du vill följa upp ett utskick med ett telefonsamtal, så är det bra att ha koll på var den journalisten har sitt nuvarande arbete. Annars kan du framstå som slarvig och oengagerad.

4. Kontakta rätt person från första början

Om du vill nå ut brett, exempelvis genom nyhetsbyråer, morgontidningar, radio och tv kan det vara bra att ringa först och kolla vem som är redaktionssekreterare. Du kan på så sätt skriva både till den gemensamma adressen samt till den som är ansvarig för att gå igenom dagens skörd av pressmeddelanden.

5. Dela upp ditt pressregister i olika utskickslistor

Dela gärna upp ditt register i olika utskickslistor. Ha ett huvudregister som du sedan nischar in till flera mindre mer specifika.

Uppskattar du Fem tips för att skapa ett pressregister?

Vi som står bakom skrivapressmeddelande.se gör det gratis eftersom vi tycker att det är roligt. Vi önskade själva att det fanns en guide när vi började arbeta med press, så därför skapar vi den nu. Uppskattar du den här guiden får du gärna dela den på Twitter, Facebook eller via e-post. .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *